Tato propozice vznikla během prvního strategického víkendu WorldEthicForum 2. a 3. října 2021 v Scharans (Grisons, Švýcarsko) na základě návrhu Andrease Webera a ve spolupráci s Martinem Ottem. Pokud se ztotožňujete s těmito nebo podobnými principy a chcete přispět k oživující proměně našeho světa, jste srdečně zváni k účasti na WorldEthicForum. Přeložili Alena Malíková a Jiří Zemánek.
Principy a počáteční výzva WorldEthicForum
(1) Svět je živý. Svět je velmi rozmanitý, hluboce tvůrčí proces, který plodí a udržuje živé jedince. Všechny živé bytosti jsou subjekty. Mají vnitřní prožívající a cítící já, jehož prostřednictvím vnímají svou existenci jako osobní realitu. V tomto ohledu se ostatní bytosti od lidí neliší.
(2) Všechny živé bytosti mají práva. Úsilí o navrácení práv všem ostatním bytostem jako subjektům je pokračováním a rozšířením úsilí o rovná práva pro lidi marginalizované na základě genderové identifikace, sexuální orientace, rasy nebo etnického původu. Upírat ostatním bytostem jejich existenci jako subjektů je forma kolonizace. Pouze ve světě, v němž budou zajištěna práva všech žijících subjektů, budou vyřešeny i nerovnosti mezi lidmi.
(3) V pozadí ekologické krize je ideologie smrti. Současná ekologická krize je způsobena tím, že naše civilizace upírá nelidským vnímajícím bytostem status subjektu. Ne-lidské organismy jsou místo toho považovány za věci. Můžeme tedy říci, že ekologická krize je způsobena ideologií smrti. Tuto ideologii chceme nahradit představou reality jako všezahrnující živosti, která je sdílena jak lidmi, tak ne-lidskými bytostmi.
(4) Lidé musí podporovat společnost všech bytostí. Zkušenost, že jsme součástí společného, sdíleného procesu bytí naživu, může změnit naše jednání a je nezbytná pro oživení našeho světa. Lidé zvyšují svou vlastní živost, když uznávají a podporují přirozenost ostatních bytostí jako subjektů. To znamená přiznat všem živým subjektům místo ve společnosti a rozšířit ji na „společnost všech bytostí“. To vyžaduje radikální změny v oblasti práva, vědy, obchodu, vzdělávání, etiky a náboženství.
Tyto principy vyžadují, abychom radikálně změnili vztah mezi lidmi a ostatními živými subjekty. To vyžaduje,
– abychom chápali produkci a spotřebu potravin jako společnou práci všech druhů na úrodnosti biosféry. Tato „práce pro život“ zvyšuje rozmanitost, dělá krajinu krásnější a všem přináší potěšení.
– abychom ekonomickou produkci koncipovali jako součást produktivity biosféry a více ji nenasměrovali proti naší společně sdílené živosti.
– abychom vzdělávání koncipovali tak, aby lidem pomáhalo prohloubit jejich vitalitu ve spolupráci se všemi ostatními bytostmi a pomohli jim tak naučit se, jak podněcovat životodárné vztahy.
– abychom omezili ekonomický rozvoj, opustili cíl zvyšování hrubého národního produktu a zaměřili ekonomiku na rozšiřování společných statků (commons) sdíleného života, tvořivosti a znalostí.
– abychom vytvořili právní systém, který bude k ne-lidským bytostem přistupovat jako k plnohodnotným subjektům.
– abychom přijímali politická rozhodnutí, která posilují vitalitu.
– abychom podporovali kulturní představivost a vědecký výzkum při hledání nových způsobů, jak vytvářet zkušenost plně živého bytí a jak rozvíjet nové oblasti kultury jako lidského příspěvku k plodnosti kosmu.
– abychom pěstovali spiritualitu jako náš vrozený způsob spojení s jádrem tvořivého a životodárného světa.